Nadpis:'vedoucí'



Na této stránce najdete rady týkající se vedení skupiny dětí, některé psychologické poznatky, které se této problematiky týkají. Například metody sociálního učení či vývojovou psychologii věkových skupin, které se v dětských oddílech vyskytují.


Sociální učení

O učení bylo napsáno mnoho knih, a ačkoli jednotlivé teorie učení (Pavlovova, Skinnerova,..) fungují více méně obecně, jsou to stále spíše teorie, které vysvětlují mechanismus učení, než postupy, podle nichž by se bylo možno řídit, chceme-li někoho něco naučit (i když na každém šprochu pravdy trochu). Naproti tomu sociální učení není jeden prostý mechanismus, ale souhrn poznatků, které vysvětlují učení v sociální skupině. Využívá vnitřní dynamiku skupiny a takovéto učení probíhá o poznání přirozeněji než pokus podmiňovat děti jako Pavlovovy vlčáky. Sociální učení je tedy vzhledem k povaze dětského oddílu, či lépe řečeno družiny, velmi vhodný přístup. Využívá

Zákony sociálního učení
  • Učení napodobováním
    Staré dobré "opičení se" a "okoukávání". Pochopitelně se takto dají naučit kladné i záporné způsoby chování. Měli by jste mít napaměti, že děti okoukávají neustále a všechno!
  • Sociální odměňování
    Neboli společenské uznání. Mapař je pro své orientační schopnosti pro družinu velmi potřebný a její členové dávají najevo, že jsou rádi, že se zůčastňuje všech akcí. To Mapařovi zvyšuje jeho status, stává se z něj velkej borec a to je mu velmi příjemné.
  • Sociální trestání
    Neboli zavržení.
  • Zákon observačního učení
    Je vlastně podobné jako učení nápodobou, ale je trochu více cílevědomé. Dítě vidělo jak zapaluje oheň někdo jiný a až bude řada na něm, tak se pokusí zopakovat způsob, který u jiného fungoval. Vidět konat nějakou činnost u někoho druhého je velmi častu nutná podmínka k tomu, aby dítě svěřený úkol alespoň započalo dělat.
  • Zákon učení sociální anticipací
  • Zákon učení identifikací


    Modelové Učení

    S představou o tom, co zvládnu, souvisí i další Bandurův pojem, a to modelové učení, resp. "učení se z modelu". Modelem může být situace, vzorec chování převzatý z masmédia, ale také druhý člověk. V životě se učíme nejvíce napodobování (identifikací) od těch, kdo jsou modelem pro naši roli. Na učení má tedy vliv naše pozorování druhých lidí (observační učení) a samozřejmě naše vlastní vyvozování závěrů z odpozorovaného. I zdánlivě jednoznačně pozitivní podnět a vzor může vést pozorujícího žáka k závěrům, které v něm spíše posílí negativní, slabou stránku chování (utvrdí se např. v tom, že on nikdy nebude tak dobrý jako jeho učitel). Často si všímáme u modelových postav jen toho, co můžeme sami realizovat, event. Jenom toho, co chceme vidět. Napodobujeme spíše ty, kdo mají vyšší sociální status než my. Čím intenzivnější emoční vztah máme k tomu, kdo je nám "vzorem", tím vyšší je pravděpodobnost, že budeme napodobovat jeho chování. Při verbální komunikaci např. začneme používat stejná slova jako ten, komu se obdivujeme. Stejný vliv na nás může mít i modelová postava někoho, koho máme příliš často před očima, resp. Ho příliš často slyšíme (učitelé, politici). I od nich - a na nich - se učíme. [Z. Vybíral: Psychologie komunikace]



    Hry

    Odkazy na katalogy her:
    http://www.hranostaj.cz/
    http://ehry.info/str-kategorie.php
    http://junak.cervenepecky.cz/hry/





    Indiáni Severní Ameriky

    (přetažené z adresy: http://www.indiancorral.cz/)

    Mapa kmenů

    Klikněte si na kmen, který vás zajímá.








    © Copyright Martina Průdková a Jakub Jura, All Rights Reserved.
    Graphic design Martina Průdková, Webmaster Jakub Jura
    Oficiální internetová stránka tábornického klubu České tábornické unie 'Káňata', Na Hroudě 667/21, Praha 10 - Strašnice, PSČ 100 00.